Structurele onbestuurbaarheid.

Op 18 februari 2021

Op de gemeenteraad van 16 februari werd de ‘structurele onbestuurbaarheid’ van onze gemeente vastgesteld.
Met deze nieuwsbrief wensen wij u hieromtrent wat meer informatie te geven.

Niet ondertekenen voordrachtsakte burgemeester
Als N-VA fractie waren we al een tijdje op de hoogte van de problemen binnen de CD&V.
Aangezien dit in eerste instantie een interne aangelegenheid was en geen directe impact had op de werking van de gemeente, konden we als coalitiepartner enkel onze bezorgdheid uiten over deze problematiek. Echter werd duidelijk dat na verloop van tijd de verdeeldheid binnen CD&V ook een minder goede invloed kreeg op de werking van het college.

Het niet ondertekenen van de nieuwe voordrachtsakte voor de burgemeester door 3 CD&V-leden zette de zaken op scherp.  Er werd ons gevraagd nog even geduld uit te oefenen zodat CD&V alsnog de zaken op orde kon zetten. In een poging om binnen het college de rust te doen weerkeren werd er door een meerderheid van de gemeenteraadsleden beslist om het opengevallen schepenambt niet meer in te vullen.  Een schepen die zijn eigen burgemeester niet steunt, leek ook ‘ons’ niet werkbaar.

Uitroepen onbestuurbaarheid
Op de gemeenteraad van 19 januari werd het pijnlijk duidelijk dat CD&V er niet in geslaagd was om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Er was niet enkel het onaanvaardbaar stemgedrag, waardoor
9 van de 13 opengestelde mandaten naar de oppositie werden gestemd. Er was ook een duidelijke oppositievoering vanuit een deel van de CD&V-fractie.
Dit was voor ons de meer dan spreekwoordelijke druppel. Er was nu wel een duidelijke impact op de werking van het college en de gemeente en dat was, wat ons betreft, ontoelaatbaar!

We kwamen tot de vaststelling dat de huidige meerderheidscoalitie niet meer correct kon functioneren en een verdere samenwerking met CD&V niet meer mogelijk was. Om uit deze situatie te geraken zou men een nieuwe samenstelling van het college op de been moeten brengen. Hiervoor moet natuurlijk eerst de huidige samenstelling ontbonden worden en de manier om dat te doen is de onbestuurbaarheid uitroepen. De onbestuurbaarheid werd door de oppositie geagendeerd voor stemming op de gemeenteraad van 16 februari en door de N-VA fractie mee goedgekeurd en behaalde alzo een meerderheid aan stemmen. Het is nu aan de Vlaamse regering en de gouverneur om de situatie te beoordelen en tot een besluit te komen.

Nood aan stabiliteit
Onze gemeente staat voor tal van grote uitdagingen, zoals de COVID-impact, de financiële situatie van de gemeente en tal van grote ruimtelijke plannen. Naar de toekomst toe wensen wij als N-VA verder te bouwen aan onze gemeente binnen een vernieuwde, stabiele en betrouwbare coalitie.
Voor alle duidelijkheid, deze situatie is niet hetgeen wat we gewenst hadden maar onze gemeente heeft nood aan een sterke en stabiele meerderheid. Die is in de huidige omstandigheden niet meer mogelijk met CD&V aangezien de grote verdeeldheid binnen deze partij.

We willen tenslotte ook wijzen op de verpletterende verantwoordelijkheid die bepaalde personen binnen de CD&V-fractie dragen voor het falen van de huidige coalitie.

Wij danken u alvast voor het vertrouwen dat u in ons stelt.

______________________________
Het N-VA bestuur Machelen-Diegem

Hoe waardevol vond je dit artikel?